ناتانیل هاثورن علاقهمند به «ادبیاتِ عاشقانه» بود و همین علاقه وی را به سوی نگارشِ داستان کوتاه سوق داد. هاثورن و هِنری جیمز ادبیاتِ عاشقانه را تلاقیگاهِ خیال و زندگی روزمره میدانستند. این دو نویسندهی برجستهی آمریکایی معتقد بودند ادبیات عاشقانه نماد، تمثیل، کنایه و استعارهی بیشتری در خود دارد و گنجاندنِ این عناصر در […]
ویلیام آستین: راوی فولکلور آمریکایی
در ابتدای سنت داستان کوتاه آمریکایی، دو نویسنده، واشینگتن اروینگ (۱۷۸۳-۱۸۵۹) و ویلیام آستین (۱۷۷۸-۱۸۴۳)، داستانهایی نوشتند که نهتنها یک ژانر را بنیان گذاشتند، بلکه ارتباط تنگاتنگی هم با بنیانهای جامعهی مدرن آمریکایی برقرار کردند. تا همین اواخر، زندگی و آثار ویلیام آستین چندان مورد توجه نبود. در کتابِ پیدایش داستان کوتاه آمریکایی (۱۹۲۳)، اثر […]
واشینگتن اروینگ: اسطورهی آمریکایی
«ریپ ون وینکل» یکی از سه داستان محبوب اروینگ است؛ داستانهایی که او بیشتر از بقیه در طرحـکتاب «جفری کرایون جنت» از آنها یاد کرده. طرحکتاب اروینگ شامل مقالهها، طرحها و حکایتهای اوست که بیشتر آنها از سفرش به انگلیس در سالهای ۱۸۱۵ تا ۱۸۱۷ الهام گرفتهاند و موضوعهای آمریکایی ندارند. «ریپ ون وینکل» را […]
افسانهی سوار بیسر: داستانی نمادین از سرنوشت پیوریتنها
«شبح تازهداماد» یکی از داستانهای کتاب طرح است که در نگاه اول ماوراءالطبیعی بهنظر میرسد. این داستان در آلمان اتفاق میافتد و بهشدت تحت تاثیر «لنور» و «شکارچی وحشی» شاعر آلمانی بورگر است (هردوی آنها را سر والتر اسکات ترجمه کرده و احتمالا همین نسخه در اختیار ایروینگ قرار داشته). فضای این داستان ظاهرا گوتیک […]