default

گفت‌وگو با آلیسون هاثورن دمینگ

آلیسون هاثورن دمینگ علاوه بر چهار کتاب شعرش، «علم و دیگر شعرها» (۱۹۹۴)، «شهریاران: منظومه‌ای بلند» (۱۹۹۷)، «لوسی نابغه» (۲۰۰۵) و «ریسمان» (۲۰۰۹)، سه مجموعه جستار در حوزه‌ی محیط زیست نوشته است: «وطن موقت» (۱۹۹۴)، «لبه‌های جهان متمدن» (۱۹۹۸) و «معنویت در واقعیت» (۲۰۰۱). آلیسون هاثورن دمینگ، از نوادگان ناتانیل هاثورن، رمان‌نویس مشهور آمریکایی، در […]

سنکا

پرونده: ریشه‌های ناداستان خلاق

ناداستان خلاق از کجا شروع می‌‌شود؟ آیا این ژانر یک پدیده‌ی نوظهور قرن بیستمی است یا ادامه‌ی سنتی است که از دیرباز وجود داشته است؟ در این پرونده سعی کرده‌ایم با دقت در ادبیات اروپایی قرن شانزدهم و هفدهم و پیش از آن، برای این پرسش پاسخ‌هایی بیابیم. اصطلاح « ناداستان خلاق» ترکیبی است که […]

کیوان سررشته

«حسرتِ نویسنده: اتاقی برای نوشتن»؛ گفتگو با کیوان سررشته

من در روز شانزدهم فروردین ۱۳۹۹ با کیوان سررشته درباره‌ی کتابِ «اتاق کار» گفت‌وگو کردم، کتابی که به سفارش شرکت زیراکس در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است و نشر اطراف، بهمن ۱۳۹۸ با ترجمه‌ی سررشته آن را روانه‌ی بازار کرده است. کتاب در روزهایی منتشر شده که اتاق‌های کار به خاطر شیوع ویروس کرونا سوت […]

Erwin Olaf

ناداستان ادبی: واقعیت‌ها

ناداستان خلاق چیست؟ آیا کتاب‌های واقعی باید از تکنیک‌های ادبی بهره بگیرند؟ نویسندگانِ موضوعاتی از صلیب‌سرخ گرفته تا نهنگ‌ها و هندوستان دربارۀ روش‌هایشان توضیح می‌دهند. لیزا اَپینانِزی عبارت «ناداستان» برایم همیشه همچون هیولایی غریب بوده است، چرا که داستان، یعنی برساختن قصه‌ها، همیشه جلوتر بوده است و شکل اولیۀ کنارهم‌گذاشتنِ واژه‌ها بوده است. البته «ناداستان» […]